Tuesday, 27 December 2011

Ubat penurunan berat badan : Apa yang anda perlu tahu?

Langkah terbaik untuk penurunan berat badan sememangnya melalui senaman konsisten dan pemakanan atau diet sihat. Meskipun begitu, terdapat individu yang mengalami masalah berat badan dan komplikasi perubatan, ubat penurunan berat badan mungkin membantu.

300190_298593200165482_217213104970159_1171884_1566420243_n[1]Siapa yang boleh mengambil ubat penurunan berat badan?
Ubat sebegini tidak sesuai untuk semua individu berlebihan berat badan. Ia adalah sebagai alternatif untuk individu:

  • Indeks Jisim Tubuh (IJT) melebihi 30
  • IJT melebihi 27 dengan masalah perubatan berkaitan obesiti (seperti kencing manis, tekanan darah tinggi dan sebagainya).
Ubat ini perlu digunakan bersama dengan kombinasi diet rendah kalori dan senaman konsisten.

Apakah jenis-jenis ubat yang terdapat di pasaran?
FDA mengkelaskan ubat penurunan berat badan kepada dua kumpulan utama : Penahan selera makan dan Perencat Penyerapan lemak.
Ubat penahan selera termasuk Phentermine (Adipex-P, Suprenza), Diethylpropion (Tenuate, Tenuate Dospan) dan Benzphetamine (Didrex). Ia hanya dipreskripsi untuk penggunaan jangka masa pendek (beberapa minggu atau bulan). Ia menggalakkan penurunan berat badan secara pengurangan selera makan atau meningkatkan rasa kenyang.
Kesan sampingan : meningkatkan kadar denyutan jantung, tekanan darah, kesukaran untuk tidur, kurang rehat, gemuruh, pening kepala, sembelit, dan kering mulut.

Manakala untuk ubat perencat penyerapan lemak pula, boleh didapati dengan nama generik Orlistat dan dikenali dengan nama Xenical or Alli. Alli adalah versi Xenical yang dikurangkan dos kekuatan serta dijualkan sebagai over the counter (OTC). Hanya ubat Orlistat yang diluluskan untuk penggunaan jangka masa panjang. Orlistat akan menghalang penyerapan sebahagian lemak yang dimakan dan dibuang melalui najis.

Jadi, ia mengurangkan pengambilan kalori dan menyebabkan penurunan berat badan. Orlistat perlu di ambil bersama dengan diet rendah kalori, rendah lemak. Disamping itu, individu juga disarankan untuk mengambil multivitamin kerana ia mengurangkan penyerapan vitamin larut lemak (A,D,E dan K).
Kesan sampingan : kekejangan usus, najis berlemak/minyak, cirit-birit, lemah badan, kekuningan pada mata dan kulit, pergerakan usus yang lebih kerap dan kesukaran untuk mengawal pergerakan usus.
Buat masa ini, FDA sedang menganalisa Orlistat akibat laporan kemungkinan risiko kecederaan hati. Hingga sekarang, masih belum terdapat bukti kaitan yang boleh dikaitkan.
Baru-baru ini, FDA juga menarik balik ubat yang diluluskan seperti Sibutramine (Meridia, Reductil) dari pasaran di beberapa buah negara kerana ia dikaitkan dengan risiko penyakit jantung (strok dan serangan jantung non-fatal).

Berapa jumlah penurunan berat badan yang dianggarkan?
Pengambilan ubat ini bersama dengan diet rendah kalori serta amalan bersenam konsisten akan mengurangkan berat badan sebanyak 5-10% dalam masa setahun. Kebanyakan penurunan berat badan akan berlaku dalam masa enam bulan pertama. Meskipun begitu, kebanyakan individu yang terlibat akan mengalami kenaikan berat badan setelah berhenti mengambil ubat tersebut.

sebelum anda mengambil sebarang ubat menurunkan berat badan, adalah dinasihatkan supaya berbincang dengan pegawai perubatan terlebih dahulu. Pegawai perubatan akan mengambil kira sejarah kesihatan, kesan sampingan dan kemungkinan interaksi ubat dengan ubat-ubatan lain yang di ambil.

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget