Monday 19 December 2011

Individu Obes Ambil Lebih Banyak Ubat

Kajian terbaru oleh Centers for Disease Control and Prevention mengemukakan bahawa individu dewasa obes di United States menggunakan ubat preskripsi lebih kerap berbanding individu dewasa yang memiliki berat badan normal.
Ubat-ubatan bagi merawat tekanan darah tinggi dan kolestrol mencatat rekod tertinggi. Secara kasarnya, satu pertiga individu dewasa obes berusia lebih 20 tahun menggunakan sekurang-kurangnya satu ubat menurunkan tekanan darah tinggi dan satu perlima menggunakan ubat menurunkan kolestrol, manakala 17% individu dewasa berat badan normal menggunakan ubat tekanan darah tinggi serta 10% menggunakan ubat kolestrol.
"Keputusan kajian ini sudah dijangkakan dan bukanlah satu isu yang mengejutkan, penyelidik hanya meletakkan nombor bagi keputusan yang sudah dijangkakan" kata Dr. G Caleb Alexander, internist am di University of Chicago.
Sampel kajian melibatkan 10,000 rakyat Amerika. Apabila penyelidik mengenalpasti ubat-ubatan dari kelas yang berbeza diantara tahun 2005 hingga 2008, lebih ramai individu obes mengambil 8 dari 10 ubat yang dikenalpasti.
Selain dari ubat darah tinggi dan kolestrol, ubatan lain ialah ubat kencing manis, asma dan masalah tiroid, disamping ubat anti-kemurungan dan tahan sakit juga diambil oleh sebilangan besar individu obes.
Hanya Hormon seks yang kurang di ambil oleh individu obes, dan sedatif digunakan sama banyak dengan individu dari kelas berat badan yang lain.
Selain itu, individu obes juga cenderung menggunakan pelbagai jenis ubat dalam satu masa, walaupun penyelidik mengenalpasti situasi yang sama berlaku dikalangan dewasa berusia lebih 65 tahun (dalam semua kelas berat badan).
Dikalangan semua wanita berusia melebihi 65 tahun, lebih dari 90% mengambil lebih dari satu ubatan, 65% mengambil tiga atau lebih ubatan dan 39% mengambil 5 atau lebih ubatan. Individu lelaki pada usia yang sama juga, mempunyai pengambilan ubat-ubatan lebih kurang sama dengan wanita berusia melebihi 65 tahun.

No comments:

Post a Comment