Wednesday 14 December 2011

Kalsium : Kesihatan Tulang atau Sakit Jantung?

Secara umumnya, pengambilan kalsium difokuskan pada kesihatan tulang. Pengambilan kalsium yang cukup adalah antara saranan pemakanan oleh kementerian kesihatan Malaysia (KKM), di mana kanak-kanak dan remaja 18 tahun ke bawah memerlukan 1300mg kalsium sehari, lelaki dan wanita dewasa (19-50 tahun) memerlukan 1000 mg sehari. Manakala, individu berumur lebih dari 50 tahun, institut perubatan menyarankan pengambilan kalsium yang lebih serta keperluan harian sekurang-kurangnya 1200 mg sehari. 
Tetapi, satu kajian memberi perhatian tentang kaitan pengambilan supplemen kalsium dan kesan sampingan penyakit jantung.
Kajian Dr. Mark Bolland dari Universiti Auckland, New zealand menemukan kaitan di antara supplemen kalsium (sekurang-kurangnya 500mg) meningkatkan risiko serangan jantung sebanyak 30%. Antara mekanisma penyebab yang mungkin terlibat ialah peningkatan kelikatan darah dan penurunan fleksibiliti salur darah akibat pemendapan kalsium di dinding arteri. Kajian beliau yang lain melibatkan wanita menopos juga memberi bukti signifikan perkaitan risiko kardiovaskular.
Memandangkan kajian menyeluruh diperlukan untuk meyakinkan pengguna dalam isu ini. Adalah lebih elok untuk kita kembali kepada asas. Kebanyakan kita mengambil supplemen kalsium kerana khuatir akan kecukupan pengambilan kalsium harian kita. Kajian membuktikan pengambilan kalsium secukupnya melalui diet mampu mengelakkan risiko penyakit jantung. Jadi, asasnya ialah pengambilan kalsium dari makanan atau minuman perlu mencukupi dan seterusnya kita tidak perlu mengambil supplemen.
sebagai contoh, jika anda mahu mencapai keperluan kalsium 1000mg sehari dan anda ambil 3 hidangan susu atau soya, anda sudah hampir dengan sasaran keperluan. contohnya:
Susu (1 cawan, 8 oz) :300 mg kalsium ---> pilih susu rendah lemak tinggi kalsium.
Yogurt rendah lemak (1 cawan, 8 oz) : 400 mg kalsium
Keju (1 oz cheddar atau mozarella) : 200 mg
Susu soya diperkaya kalsium (1 cawan, 8 oz) : 400 mg

contoh di atas ialah dari sumber susu dan tenusu. Anda digalakkan untuk mendapatkan sumber kalsium dari sumber lain:

Sayur-sayuran  Jantung Pisang (1/4 biji) : 56 mg
kubis (1 cawan) : 59 mg
Brokoli (1 cawan): 180 mg
Bayam dimasak (1 cup): 240 mg
Buah-buahan Buah-buahan kering (1 cawan): 300 mg
jus oren diperkaya kalsium (1 cup [8 oz]): 400 mg
Jambu batu tanpa biji (1/2 biji): 50 mg
Limau manis (1 biji): 58 mg
Nangka(4 ulas tanpa biji) : 76 mg
kekacang  Biji bijan (1 oz): 280 mg
kacang almond (1 oz): 80 mg
kacang dhal mentah (1/4 cawan) : 62 mg
kacang panggang (3/4 cawan) : 67 mg
ikan Kembung (3 oz): 250 mg
Sardin (3 oz): 370 mg
lain-lain  Tau fu fah tanpa gula (1 bekas) : 243 mg
Tau hoo (2/3 silinder) : 131 mg
Tau kua (1 keping) : 105 mg
Kesimpulannya:
1) untuk kesihatan tulang, pengambilan supplemen kalsium bersama vitamin D (1000 IU) digalakkan. Tetapi pastikan bersama vitamin D.
2) Lebih digalakkan untuk mempertingkatkan pengambilan kalsium melalui pemakanan harian dan bukan dari supplemen.
3) supplemen kalsium mestilah diambil untuk mencukupkan saranan pengambilan harian bukan dijadikan untuk menggantikan keperluan harian (kalsium sitrat lebih digalakkan).
4) Kajian ini memfokuskan risiko penyakit jantung, tetapi jangan lupa risiko pembentukan batu karang. Tidak seperti supplemen, kasium dari makanan kurang menyebabkan pembentukan batu karang.

jadi, manfaatkan makanan segar ciptaan Allah s.w.t berbanding supplemen kalsium buatan manusia. Kajian ini adalah peringatan bahawa benda baik yang berlebihan tidak semestinya baik untuk kita, termasuklah kalsium.

No comments:

Post a Comment