Monday 19 December 2011

FAQ Vitamin D

Bagaimana supplementasi Vitamin D diberikan bagi populasi yang spesifik?
Vitamin D penting bagi membantu penyerapan kalsium yang baik di usus. Kekurangan vitamin D yang kronik akan menurunkan kalsium serum dan memberi kesan ke atas perembesan hormon paratiroid. Ini seterusnya akan membawa kepada Hiperparatiroidism sekunder, yang menyebabkan mobilasi atau pengeluaran kalsium dari tulang. Seterusnya, menurunkan kepadatan mineral tulang. Kekurangan vitamin D kronik juga membawa kepada masalah lemah otot dan peningkatan risiko patah osteoporotik, riket dan osteomalacia. Jadi, kebanyakan supplementasi diberi bagi populasi yang mengalami masalah kekurangan.
Vitamin D dalam bentuk manakah disarankan untuk penyakit buah pinggang kronik?
Vitamin D dihasilkan secara endogenous dalam kulit dan ditukarkan kepada metabolit aktif dalam hati dan buah pinggang. Pendedahan kepada radiasi ultraviolet menyebabkan pertukaran provitamin D3 (7-dihidrokolestrol) dalam kulit kepada previtamin D3 yang seterusnya terisomer ke vitamin D3 (kolekalsiferol). Vitamin D3, samada dihasilkan dalam kulit ataupun diperolehi melalui pemakanan, akan terhidroksi dalam hati menjadi 25-hidroksivitamin D (25-OH VD). Ini adalah bentuk major vitamin D bagi pengesanan masalah kekurangan vitamin D.
Proses hidroksilasi 25-OH VD akan berlaku di buah pinggang bagi membentuk 1,25-dihidroksivitamin D, bentuk vitamin D yang aktif secara biologikal. Juga dikenali sebagai kalsitriol. Jadi, bagi penyakit buah pinggang kronik, pembentukan kalsitriol lebih difokuskan berbanding Vitamin D2 dan D3 bagi perawatan kekurangan. Ini kerana proses hidroksilasi terakhir berlaku di buah pinggang.
Dalam kes penyakit buah pinggang kronik adalah penting untuk mengenalpasti kadar penapisan glomerular (GFR) dan menentukan serum 25-OH VD, kalsium, fosforus dan paras hormon paratiroid bagi pemilihan regim optimal.
Supplementasi Vitamin D memainkan peranan penting dalam pencegahan hiperparatiroidism sekunder di kalangan pesakit buah pinggang kronik. Berdasarkan National Kidney Foundation, supplementasi mestilah didasari oleh paras serum 25-OH VD, Tahap kegagalan buah pinggang, serta kewujudan hiperparatiroidism sekunder. Sebelum dan selepas supplementasi, kajian serum kalsium dan fosforus hendaklah dijalankan setiap 3 bulan. Jika paras mineral meningkat, supplementasi vitamin D mungkin perlu di berhentikan atau lakukan modifikasi dos.
Masalah hiperparatitoidism sekunder selalunya berlaku pada tahap 3 atau 4 penyakit buah pinggang kronik (GFR 30-59 mL/min dan 15-29 mL/min), agen supplementasi yang disarankan ialah vitamin D sterol aktif (cth: kalsitriol atau parikalsitol). Supplementasi dimulakan apabila paras 25-OH VD serum menurun bawah 30 ng/mL. Dos Vitamin D sterol bergantung kepada paras 25-OH VD serum, hormon paratiroid, kalsium dan fosforus. Manakala, bagi penyakit buah pinggang kronik tahap 5 (GFR < 15 mL/min dan pesakit dirawat dengan hemodialisis atau dialisis peritoneal), supplemen vitamin D sterol lebih digalakkan berbanding Vitamin D2 atau D3.
Walaubagaimanapun, jika masalah hiperparatiroidism sekunder tiada (selalunya bagi pesakit mempunyai GFR >60 mL/min atau hanya mengalami gangguan renal yang ringan), samada vitamin D2 atau D3 boleh diberikan. Kajian menyatakan bahawa vitamin D2 (ergokalsiferol) adalah kurang poten dan mempunyai reaksi jangkasmasa pendek berbanding D3 serta Vitamin D3 lebih berkesan dalam meningkatkan paras 25-OH VD.
Jadi, kolekalsiferol lebih digalakkan untuk pesakit yang mempunyai gangguan renal normal atau ringan (GFR > 60 mL/min) dengan paras hormon paratiroid yang normal.
Berapakah dos kolekalsiferol yang disarankan bagi mencegah masalah kekurangan?
Beberapa saranan telah dikemukan oleh organisasi kebangsaan yang melibatkan saranan pelbagai amaun vitamin D. Laporan konsensus oleh Institut Perubatan baru-baru ini telah dikemukakan. Saranan menyatakan bahawa kebanyakan pesakit disarankan mengambil 600-800 IU vitamin D sehari. Walaubagaimanapun, dos yang lebih tinggi diperlukan bagi merawat masalah kekurangan vitamin D seperti paras 25-OH VD kurang dari 20 ng/mL. Supplementasi vitamin D penting dalam situasi dimana risiko kekurangan wujud seperti tinggal di hujung latitud utara atau kurang pendedahan solar, masalah penyerapan usus, pengunaan kortikosteroid, masalah kekurangan pemakanan kronik serta semasa mengandung. Meskipun begitu, saranan masih tertakluk pada paras 25-OG VD.

Berapakah had pengambilan vitamin D?
Untuk supplemen pemakanan, pesakit tidak boleh mengambil lebih dari 4000 IU vitamin D sehari, meskipun dos yang lebih tinggi diperlukan bagi merawat masalah kekurangan. Kebanyakan kes toksisiti berkaitan dengan paras 25-hidroksivitamin D lebih dari 88 ng/mL, paras yang melibatkan pengambilan 40000 IU atau lebih Vitamin D sehari. Tiada perubahan signifikan dari paras kalsium serum atau pengeluaran kalsium melalui urin direkodkan bagi pesakit yang mengambil 4000 IU Vitamin D3 sehari selama 5 bulan. Tambahan lagi, 100000 IU kolekalsiferol diberi kepada pesakit setiap 4 bulan selama 5 tahun adalah selamat.
Penyediaan vitamin D yang manakah terdapat dalam cecair oral?
Vitamin D3 (kolekalsiferol) terdapat dalam cecair pekat dalam kadar 400 IU ke 4000 IU setiap titik. Vitamin D2 (ergokalsiferol) juga terdapat dalam pelbagai formulasi cecair tetapi terhad secara komersial akibat majoriti penggunaan kolekalsiferol. Kalsitriol, vitamin D strol aktif terdapat dalam 1-µg/mL cecair oral.

No comments:

Post a Comment