Monday 12 December 2011

Isu Makanan : Jangan Guna Minyak Masak Lebih Dari Sekali

Petikan dari The star 13 Disember 2011.
Petaling Jaya : Pusat Racun Negara memberi amaran bahawa minyak masak yang digunakan berulang kali boleh menyebabkan hipertensi (tekanan darah tinggi), merosakkan hati dan meningkatkan risiko kanser.
Pakar Runding Pusat Racun Negara, Dr T.Jayabalan berkata, minyak masak tidak sepatutnya digunakan lebih dari sekali'
Apabila digunakan berulang kali, tahap kelikatan hidrokarbon di dalam minyak masak meningkat dan menyebabkan saluran arteri tersumbat, hipertensi dan merosakkan hati.
kebanyakkan pengguna tidak membuang minyak yang telah digunakan. mereka menyimpannya didalam bekas untuk digunakan sekali lagi sebelum dibuang.


Pertubuhan Kajian dan Pembangunan Kualiti Makanan Universiti Kebangsaan Malaysia, Unipeq Sdn Bhd yang menjalankan ujian ke atas 19 jenama minyak masak mengingatkan orang ramai supaya berhati-hati apabila menggunakan minyak masak dalam bungkusan 1 kilogram.
"Berdasarkan piawaian yang ditetapkan Lembaga Minyak Sawit Malaysia, minyak masak itu tidak sihat," kata Ketua Pegawai Eksekutifnya, Dr Siti Noor Baiyah Abdul Malek.
Minyak Masak yang dijual dalam bungkusan 1 kilogram(kg) di pasaran mungkin dikitar semula. Beberapa pengilang dipercayai membeli minyak masak terpakai di restoran menerusi orang tengah dan memprosesnya untuk dijual.
Akta Makanan 1983 masih belum menyenaraikan piawaian untuk menguji bahan campuran yang terkandung dalam minyak masak.
Kesatuan Eropah menetapkan bahawa bahan campuran sepatutnya berada pada tahap 25 peratus manakala Australia dan Switzerland menghadkan 27 peratus.
Semua 13 sampel yang diuji menunjukkan bahan campuran berada di antara 28.4 hingga 70.8 peratus.
"Ujian jelas membuktikan bahawa minyak tersebut bukan minyak baru diproses dan didedahkan kepada haba tinggi.
"Perubahan bahan terjadi apabila minyak digunakan berulang kali untuk memasak," 
17 kg18.88 liters tin cooking oil
Professor A.Saari Csallany, pengkaji bidang kimia dan biokimia pemakanan dari Universiti Minnesota mengatakan bahawa minyak sayuran tidak tepu yang dipanaskan pada suhu menggoreng (365 F) pada jangka masa yang lama (atau lebih dari 30 minit) akan menghasilkan bahan toksik 4-hidroksi-trans-2-nonenal (HNE).

No comments:

Post a Comment