Wednesday 14 September 2011

Ibu & Bayi : Diet Semasa mengandung

salam wrt. tahniah atas blog yg sgt bermanfaat. sy ingin bertanya, apakah diet terbaik utk ibu mengandung agar tumbesaran bayi baik dan ibu sihat. terima kasih. TFA 


Jawapan:
Waalaikumsalam wrt Puan,
Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog yang tidak seberapa ini..moga mendapat manfaat!
Ibu-ibu dan bakal ibu yang sedang mengandung saya ucapkan tahniah! Saat mengandung adalah saat yang paling dikenang-kenang oleh ibu-ibu termasuk saya sendiri. Saat mengandung ialah saat bermulanya fasa baru dalam hidup seorang wanita bukan sahaja kerana perubahan fizikal, fisiologi bahkan mental. Jadi pemakanan dan kesihatan tubuh badan sangat perlu dijaga bagi memastikan kesihatan ibu dan bayi dalam kandungan.


Ibu hanya memerlukan tambahan 300 kalori sehari semasa mengandung berbanding sebelum mengandung. Ibu-ibu mungkin mengalami loya dan muntah (morning sickness) di awal bulan mengandung, tetapi cuba untuk pastikan makanan yang diambil seimbang dan juga vitamin prenatal. Di bawah adalah perkongsian serba sedikit untuk penjagaan pemakanan.

  • Amalkan kepelbagaian makanan untuk dapatkan semua nutrien yang diperlukan. Disarankan 6-11 hidangan roti, nasi atau bijirin lain, 2-4 hidangan buah-buahan, 4 atau lebih hidangan sayur-sayuran,4 hidangan produk tenusu dan 3 hidangan protein (daging, ayam, ikan,telur atau kekacang). Gunakan lemak dan gula secara berhemah!
  • Pilih makanan tinggi serat seperti roti mil penuh, bijirin penuh,pasta, nasi beras perang, buah-buahan dan sayur-sayuran.
  • Pastikan pengambilan vitamin yang mencukupi. Anda boleh amalkan pengambilan vitamin prenatal seperti asid folik dan zat besi, supaya anda mendapat vitamin tersebut secara konsisten.
  • Makan dan minum sumber tenusu dan makanan tinggi kalsium sekurang-kurangnya 4 hidangan sehari. keperluan kalsium semasa mengandung ialah di antara 1000-1300mg sehari.
  • Makan sekurang-kurangnya 3 hidangan makanan tinggi zat besi seperti daging, kuning telur, sayur berdaun hijau gelap seperti bayam, buahan kering seperti kismis, prune, kekacang dan banyak lagi. Keperluan zat besi harian ialah 27mg sehari.
  • Pilih sekurang-kurangnya satu makanan tinggi vitamin C setiap hari seperti oren, jambu batu, anggur, strawberi, tembikai susu, betik, brokoli, kubis bunga, cili, tomato dan sawi. Ibu mengandung memerlukan sekurang-kurangnya 70mg vitamin C sehari.
  • Pilih sekurang-kurangnya satu makanan tinggi asid folik sehari, seperti sayuran berdaun hijau, legum, bijirin,kekacang dan daging. Sekurang-kurangnya 0.4mg diperlukan untuk menghalang kecacatan tiub neural seperti spina bifida.
  • Pilih sekurang-kurangnya satu sumber vitamin A sehari seperti lobak merah, labu, ubi keledek, bayam, aprikot dan banyak lagi. Tetapi, pengambilan vitamin A melebihi 10000 IU sehari dikaitkan dengan kecatatan bayi, jadi tidak usah mengambil supplemen yang mempunyai vitamin A.

Apa makanan yang perlu dielakkan semasa mengandung?
  • Alkohol atau arak. Alkohol mempunyai perkaitan rapat dengan kelahiran pramatang, kecacatan mental dan fizikal serta bayi rendah berat lahir.
  • Hadkan pengambilan kafein tidak lebih dari 200mg sehari. 8 oz cawan kopi mengandungi 150mg kafein manakala teh mengandungi 80mg kafein. Perlu di ingat, coklat juga mengandungi kafein iaitu untuk satu bar coklat bersamaan 1/4 cawan kopi.
  • Tidak digalakkan penggunaan saccharin kerana ia mampu meresap ke dalam uri dan kekal dalam tisu fetus. Tetapi, penggunaan pemanis tiruan seperti aspartme(Equal atau NutraSweet), acesulfame-K(Sunett) dan sucralose (Splenda) dibenarkan. pastikan anda berbincang dengan penasihat perubatan terlebih dahulu sebelum penggunaan.
  • Kurangkan jumlah lemak yang diambil ke 30% atau kurang dalam pengambilan kalori seharian. Untuk individu yang memerlukan 2000kalori sehari, ini bermakna 65gm lemak diperlukan.
  • Hadkan pengambilan kolestrol ke 300mg atau kurang dalam sehari.
  • Jangan makan ikan yu, ikan kakap atau mana-mana ikan yang tinggi merkuri.
  • Elakkan makan makanan mentah seperti kerang, tiram, kepah dan sebagainya.
Untuk memudahkan para ibu dan bakal ibu saya simpulkan:
  •  makan secara teratur 3kali hidangan utama sehari(sarapan, makan tengahari dan makan malam)
  •  disiplin dengan waktu makan
  •  makan snek sihat antara waktu makan utama contoh buah-buahan, yogurt rendah lemak, salad, susu rendah lemak, roti mil penuh dan sebagainya. Cuba untuk meminimikan porsi kepada 1 hidangan setiap kali makan..insyaAllah cukup!
  • pemilihan makanan bermula waktu membeli belah. Perancangan yang rapi terhadap menu harian. Penuhkan peti atau almari makanan dengan makanan berkhasiat bukan makanan ringan. (ibu mengandung cepat lapar~so make it healthier for you and your baby)
  • Kalau bekerja, bawa makanan dari rumah atau pilih tempat makan yang menyediakan pelbagai makanan sihat. pastikan bawa snek sihat supaya tidak terlalu lapar sewaktu bekerja.
  • Minum air secukupnya! Amalkan membawa botol air kosong kemana-mana anda pergi. Sekurang-kurangnya 8 gelas air kosong sehari, jika haus tingkatkan pengambilan air.
  • Jatuh cinta dengan sayur dan buah meskipun anda benci! 
  • Ingat!anda bukan makan untuk dua orang. Hanya tambahan 300 kalori diperlukan semasa mengandung. Pastikan pertambahan berat badan yang tidak berlebihan(susah turun berat selepas bersalin nanti).
  • Sayangkan susu! Jika anda tidak mampu telan susu rendah lemak walaupun telah mencuba, anda boleh ambil susu penuh krim tetapi pastikan anda mengambil makanan yang kurang berlemak atau berminyak! Tidak boleh juga? Ambil makanan tinggi kalsium dengan lebih kerap seperti yang telah saya nyatakan.
  • Jangan lupa vitamin anda! Telan walaupun malas untuk telan. Pil zat besi mempunyai kesan sampingan seperti sembelit jadi pastikan anda minum air dan makan makanan tinggi serat secukupnya!
Usah "tension-tension"! Tidak susah pun... komitmen kita sebagai ibu bermula dari sebelum mengandung!!

p/s: Teruskan pembacaan..insyaAllah! akan di update isu pemakanan semasa mengandung dan selepas bersalin.:D

1 comment:

  1. Alhamdulillah..pos yang sangat menarik...walaupun saya baru lepas melahirkan, tetapi info ini sangat berguna buat saya...mohon saya Share di FB yer..

    btw, jom lawat blog saya..saya baru blogging..harap dapat komen penambahbaikan..:)
    sihatnatural.blogspot.com

    ReplyDelete