Sunday 18 December 2011

Antioksidan

Antioksidan ialah bahan semulajadi yang mampu melindungi sel tubuh anda dari kesan radikal bebas. Radikal bebas ialah molekul yang dihasilkan apabila badan kita mencerna makanan, atau persekitaran seperti asap rokok dan radiasi. Radikal bebas boleh memusnahkan sel, dan berkaitan dengan penyakit jantung, kanser dan penyakit lain.
Bahan antioksidan termasuk:

Beta karoten
Salah satu pigmen dalam kumpulan merah, jingga dan kuning dipanggil karotenoid. Beta karoten dan karotenoid lain menyumbang kira-kira 50% Vitamin A yang diperlukan seharian. Beta karoten boleh ditemui dalam buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin. Ia juga boleh dihasilkan dalam makmal.
Ia digunakan untuk mengurangkan simptom asma akibat bersenam, pencegah kanser, penyakit jantung, katarak dan Makular degenerasi berkaitan umur, dan rawatan AIDS, alkoholism, penyakit alzheimer's, kemurungan, sawan, pening kepala, pedih ulu hati, tekanan darah tinggi, kemandulan, penyakit Parkinson, rheumatoid artritis, schizophrenia dan gangguan kulit termasuk psoriasis dan vitiligo.
Lutein
Dipanggil vitamin karotenoid, ia berkait rapat dengan beta-karoten dan vitamin A. Makanan tinggi lutein termasuklah brokoli, bayam, kale, jagung, lada jingga, kiwi, anggur, jus oren, zuchini, dan squash. Lutein dianggap sebagai vitamin untuk mata untuk mencegah penyakit mata termasuk Makular degenerasi berkaitan umur, katarak dan pigmentosa retinitis.

Lycopene
Pigmen yang memberi warna merah kepada buah-buahan atau sayur-sayuran seperti tomato, grapefruit dan tembikai. Terdapat kajian yang mengatakan pengambilan makanan tinggi lycopene mempunyai kaitan dengan penurunan risiko kanser prostat dan penyakit kardiovaskular.
Lycopene tidak dihasilkan didalam badan, jadi ia hanya diperolehi melalui makanan. Tomato adalah sumber lycopene utama dalam makanan.


Selenium
Mineral yang ditemui dalam tanah. Wujud secara semulajadi dalam air dan beberapa makanan. Manusia hanya perlukan sedikit selenium bagi proses metabolism. Selenium dikatakan mempunyai elemen antioksidan yang mencegah kemusnahan sel.
Vitamin A (Retinoid)
Vitamin yang menjadi kunci kepada sistem imun serta pertumbuhan sel yang sihat. Terdapat dua jenis vitamin A. Kebanyakan perbincangan menfokuskan vitamin A aktif Retinoid dari produk haiwan. Beta karoten adalah jenis kedua vitamin A dari sumber tumbuhan.
Kebanyakan individu mampu mencapai keperluan vitamin A yang cukup melalui pemakanan harian. Dos antioksidan yang tinggi (termasuk vitamin A) menyumbang kepada kemudaratan berbanding manfaat. Supplemen vitamin A sahaja atau kombinasi dengan antioksidan yang lain dikaitkan dengan peningkatan risiko kematian dari pelbagai sebab.

Vitamin C (Asid Askorbik)
Vitamin yang membantu dalam membaiki tisu badan dan tulang. Kebiasaannya, ia digunakan dalam rawatan selsema meskipun bukti berkaitan masih kurang. Kebaikan antioksidan Vitamin C masih kurang jelas, kebanyakan kajian tiada bukti kukuh tentang kaitan vitamin C dengan kanser, strok, asma dan penyakit lain. Bahkan, ada bukti kukuh yang membuktikan ia tidak membantu dala perawatan katarak atau tinggi kolestrol.

Vitamin E
Vitamin yang berperanan untuk menguatkan sistem imun serta kesihatan kulit dan mata. Kebelakangan ini, Vitamin E popular sebagai antioksidan yang mencegah kemusnahan sel. Tetapi kajian demi kajian dijalankan dengan keputusan yang mengecewakan, yakni vitamin E tidak mampu mencegah penyakit kanser, jantung, diabetes, alzheimer, katarak dan lain-lain lagi.


Antioksidan boleh ditemui dalam banyak makanan seperti buah-buahan, sayur-sayuran, kekacang, bijirin dan sebahagian daging, ayam dan ikan.

No comments:

Post a Comment