Tuesday 20 December 2011

Lemak Trans Meningkatkan Risiko Kemurungan

Pengambilan Asid lemak tidak tepu trans (TFA atau lemak trans) dikaitkan dengan peningkatan risiko kemurungan. Sebaliknya, minyak zaitun, asid lemak mono tidak tepu dan poli tidak tepu memberi kesan perlindungan serta menurunkan risiko kemurungan, cadang kajian terbaru.
Penyelidik Spain dari University of Las Palmas de Gran Canaria menjalankan kajian perbandingan mengemukakan bahawa individu yang mempunyai paras lemak trans yang tinggi, mengalami 48% kenaikan risiko kemurungan.
Penemuan ini mencadangkan terdapat kaitan di antara penyakit kardiovaskular dan kemurungan dari aspek elemen pemakanan serta pengambilan lemak.
"keputusan sebegini tidaklah mengejutkan dan saya fikir mesej yang ingin dibawa sangat jelas :' cuba untuk makan secara sihat" pengarang kajian Almudena Sanchez-Villegas, PhD.

" Elakkan beberapa jenis lemak seperti lemak trans dan lemak tepu, dan meningkatkan pengambilan lemak poili dan mono tak tepu. Lebih baik kita mengambil minyak zaitun berbanding marjerin atau mentega, tenusu rendah lemak berbanding tinggi lemak, dan ikan berbanding daging atau produk daging. Elakkan makanan ringan dan terproses serta bakeri komersial dan cuba untuk tingkatkan pengambilan buah-buahan, sayur-sayuran dan kekacang" tambah beliau lagi.
Dengan mengikuti saranan ini, tambah beliau, bukan sekadar melindungi diri dari penyakit kardiovaskular tetapi juga penyakit mental.

150 Juta terjejas

" Kemurungan menjejaskan lebih dari 150 juta individu seluruh dunia. walaubagaimanapun, secara relatif kajian longitudinal mengenai perkaitan dengan diet adalah sedikit" kata Dr Sanchez-Villegas.
Dr. Sanchez mengatakan kajian sebelum ini mencadangkan perkaitan dengan penyakit kardiovaskular dan kemurungan melalui keradangan, endotelial atau proses metabolik"
Kesan sampingan asid lemak trans terhadap penyakit kardiovaskular dikatakan berpunca dari peningkatan sitokin proinflamatori dan disfungsi endotelial. Kami memutuskan untuk menganalisa kemungkinan perkaitan antara lemak trans dan kemurungan kerana status inflamatori gred rendah dan disfungsi endotelial berlaku ke atas pesakit kemurungan.
Di samping itu, minyak zaitun mengandungi polifenol bioaktif bersama elemen penting anti-inflamatori/ keradangan yang mampu meningkatkan fungsi endotelium.

Kajian Dr.Jacka melaporkan diet "whole" atau penuh bercirikan sayur-sayuran,buah-buahan, bijirin penuh dan daging serta ikan berkualiti tinggi menurunkan masalah kemurungan dan kebimbangan. Ia juga mengemukan bahawa diet barat tinggi makanan terproses dan ringkas, di samping kuantiti lemak tepu yang tinggi boleh meningkatkan kemurungan.
Jadi, tidak rugi untuk makan dengan sihat. Benda baik jangan bertangguh~~

No comments:

Post a Comment