Thursday 13 October 2011

Supplemen Vitamin meningkatkan risiko kematian.

Tentu ramai diantara kita yang tertanya-tanya tentang kebenaran tajuk di atas. Ini mungkin menjadi kontroversi, memandangkan banyak syarikat supplemen dan ubat-ubatan tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan. Mungkin lebih kontroversi kerana pertambahan individu yang bergantung kepada supplemen sepertimana meraka bergantung kepada makanan. Nanti dulu! Kita lihat kajian yang akan dikupaskan.

Oktober 10, 2011 - Wanita berumur di antara 55 hingga 69 tahun antara populasi yang kerap menggunakan supplemen diet dan mineral terutamanya zat besi, di mana ia dikaitkan dengan peningkatan risiko kematian, berdasarkan penemuan baru kajian Iowa Women's Health.
Meskipun tidak semua supplemen vitamin dikaitkan dengan risiko ini, tetapi masih terdapat beberapa yang perlu dikhuatirkan pengambilannya seperti multivitamin, vitamin B6 dan asid folik, seta supplemen mineral seperti zat besi, magnesium, zink dan copper.
Jaakko Mursu,PhD dari Department of Health Sciences, Institute of Public Health and Clinical Nutrition di University of Eastern Finland, Kuopio Findland dan rakan penyelidik melaporkan penemuan mereka di dalam Archives of Internal Medicine.


" Supplemen digunakan secara meluas, dan dengan ini kajian mengenai kesan terhadp kesihatan sangat diperlukan" Dr Mursu menulis dalam laporannya. " Tambahan lagi, sangat sedikit maklumat mengenai kesan jangka masa panjang pengambilan multivitamin apatah lagi supplemen yang jarang digunakan seperti zat besi dan mineral lain". Kajian melibatkan 38,772 orang wanita berusia di antara 55-69 tahun, dengan purata berumur 61.6 tahun pada tahun bermulanya kajian iaitu tahun 1986. Direkodkan penggunaan supplemen pada tahun 1986, 1997 dan 2004.

Total 15,594 kematian (40% dari peserta) direkodkan pada December 31, 2008. Pengambilan multivitamin dikaitkan dengan 2.4% peningkatan risiko kematian (hazard ratio 1.06, 95% confidence interval, 1.02-1.10). Kebanyakan wanita yang menggunakan supplemen mempunyai tahap pendidikan yang tinggi, aktif secara fizikal dan juga menerima terapi penggantian hormon estrogen.

Vitamin B6, asid folik, zat besi, magnesium dan zink dikaitkan dengan 3-6% peningkatan risiko kematian, manakala copper atau kuprum pula 18% apabila dibandingkan dengan peserta yang tidak menggunakan supplemen.
Sebaliknya, wanita yang mengambil supplemen kalsium dikaitkan dengan 3.8% penurunan risiko kematian (hazard ratio, 0.91; 95% confidence interval, 0.88 - 0.94).

Walaupun terdapat kebaikan dalam penggunaan supplemen seperti menaikkan kualtiti hidup dan sebagainya, kajian ini menyatakan kebimbangan tentang kesan jangka masa panjang pengambilan supplemen ini.
Dalam kajian berkaitan, Goran Bjelakovic, MD, DMSc, and Christian Gluud, MD, DMSc, dari Centre for Clinical Intervention Research, Cochrane Hepato-Biliary Group, Rigshospitalet, Copenhagen University Hospital, Denmark, menegaskan tentang kebimbangan penyelidik tentang pertambahan bukti-bukti yang menunjukkan supplemen antioksida seperti vitamin E, vitamin A dan Beta-carotene adalah berbahaya".

Saranan pengambilan vitamin dan mineral adalah tidak digalakkan sebagai langkah pencegahan, sekurang-kurangnya untuk populasi yang cukup nutrisi. Supplemen tidak mampu menggantikan atau menambah kebaikan yang diperolehi dari pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran serta is juga mampu memberi kesan negatif terhadap kesihatan.

Nota: Ruginya apabila kita beli sebotol vitamin dengan harga RM50-100, sedangkan dengan nilai wang tersebut kita boleh beli pelbagai makanan sihat dan segar. Atau kita sudah malas atau tiada masa untuk makan secara sihat dan seterusnya mengambil jalan pintas dengan memakan pil supplemen?

Fikir-fikirkan~

No comments:

Post a Comment