Friday 21 October 2011

Jom Diet! Katakan Tidak kepada Obesiti!

Kuala Lumpur, 3 Julai (Bernama)-- Empat daripada 10 orang dewasa yang melebihi usia 18 tahun di Malaysia mengalami kegemukan atau terlebih berat badan, kata Menteri Kesihatan Datuk Liow Tiong Lai.


Kajian Morbiditi dan Kesihatan Kebangsaan 2006 pula menunjukkan dua daripada setiap lima orang dewasa atau 43 peratus mengalami sama ada kegemukan atau obesiti.
Statistik menunjukkan obesiti di kalangan orang dewasa negara ini meningkat mendadak kepada 250 peratus pada tempoh 10 tahun lalu daripada 1996. 
Sementara itu, jumlah mereka yang mengalami kegemukan turut bertambah kepada 70 peratus.

Lebih membimbangkan jumlah dewasa obes bertambah lebih tiga kali ganda lebih sedekad lalu, daripada empat peratus pada tahun 1996 kepada 14 peratus pada 2006.


Selain itu, kira-kira 38 peratus daripada remaja yang berumur di antara 12 hingga 18 tahun diklasifikasikan sebagai terlebih beratKajian yang dilakukan baru-baru ini terhadap 10,000 orang pelajar menunjukkan 24 peratus yang berumur di antara enam tahun hingga 12 tahun terlebih gemuk atau obesiti.
Berdasarkan statistik obesiti Malaysia, 25.6% adalah dari kaum India, 22.4% Melayu, 19.5% Cina dan 32.5% lain-lain kaum.

Presiden Persatuan Kajian Obesiti Malaysia, Prof. Dr. Mohamad Ismail Noor berkata masalah obesiti di Malaysia berada pada tahap membimbangkan bagi semua peringkat umur.

Terdapat dua punca utama masalah obesiti, iaitu makan berlebihan dan kurang bersenam.

Semoga kita tidak menjadi sebahagian dari statistik individu obes. Katakan TIDAK kepada OBESITI!!!

No comments:

Post a Comment