Wednesday 5 October 2011

DM & ANDA : Kerja syif Malam meningkatkan Risiko Diabetes Untuk Wanita

DM (Diabetes Mellitus) atau Kencing Manis adalah penyakit berprevalens tinggi di Malaysia. Jadi Slot ini akan membincangkan tentang penyakit DM, risiko, isu berkaitan dan perubahan gaya hidup. Moga mendapat manfaat dari perkongsian ini.

Antara cabaran Dunia Globalisasi ialah pertambahn jumlah wanita berkerjaya dan juga keperluan untuk meningkatkan taraf hidup. Akibat kekangan dan keperluan ini, wanita memainkan peranan dalam ekonomi keluarga bahkan memaksa mereka untuk bekerja syif malam.
Kajian mengatakan ia mengganggu ritma harian dan seterusnya mengganggu kandungan gula dalam darah.
Isnin, 27 Jun 2011 (Healthday News) -- Wanita yang bekerja syif malam mempunyai kebarangkalian yang tinggi untuk menghidap penyakit kencing manis Jenis II (Type 2 Diabetes Mellitus), berdasarkan penemuan kajian terbaru. Kajian tersebut menumpukan pada kaum wanita, semakin bertambah tahun bekerja syif malam, semakin tinggi kesan mendapat kencing manis, serta obesiti.

" Keputusan menunjukkan peningkatan risiko kencing manis bagi kaum wanita setelah pertambahan kerja syif, dan perkaitan ini juga melibatkan IJT (Indeks Jisim tubuh) individu terlibat" An Pan, Pengkaji Pemakanan di Harvard School of Public Health di Boston.
Sebelum ini, kajian mencadangkan bahawa kerja syif malam mengganggu ritma circadian (siang/malam), dan hal sebegini sudah lama dikaitkan dengan obesiti, antara faktor risiko penyakit kardiovaskular dikenali sebagai 'Sindrom Metabolik", serta mengganggu aturan gula darah.
Dalam kajian terbaru, penelitian terhadap data lebih dari 69000 wanita US dari tahun 1988 ke 2007 iaitu sebahagian dari kajian Kesihatan Jururawat. Hampir 6200 wanita menghidap Diabetes Mellitus sepanjang tenpoh kajian. Kajian dimulakan dengan pengumpulan data tentang period kerja malam (sekurang-kurangnya tiga malam bekerja untuk sebulan).
Jadi, kajian menyimpulkan bahawa risiko DM meningkat selari dengan pertambahan period kerja syif malam. Wanita yang bekerja malam secara kerap selama 3-9 tahun mempunyai 6% peningkatan risiko, manakala wanita yang bekerja malam antara 10-19 tahun pula 9% peningkatan risiko dan seterusnya bagi yang bekerja malam lebih dari 20 tahun mengalami 20% peningkatan risiko!
Pertambahan berat badan berlaku kepada sebahagian peserta kajian, tetapi bukan semua peserta.

Jadi, saranan kesihatan yang perlu diambilkira untuk menurunkan risiko mendapat kencing manis ialah :
  • mencari pekerjaan lain yang bersesuaian/ meminimakan waktu syif malam dalam sebulan (dapatkan perhatian majikan untuk menitik-berat kebajikan pekerja)
  • mengurangkan faktor risiko lain yang mampu meningkatkan risiko kencing manis seperti merokok, gaya hidup sedentari, berlebihan berat badan atau obesiti, pengambilan makanan tinggi kalori dan gula dan sebagainya.
  • Penjagaan pemakanan sewaktu bekerja malam, elakkan makan terlalu berat dan pastikan mengambil hidangan makan malam yang seimbang sebelum mula bekerja malam.
  • Sediakan snek sihat di tempat kerja.
  • Dapatkan rehat yang cukup.
  • Dapatkan nasihat perubatan dan pemakanan secara teratur.

No comments:

Post a Comment