Wednesday 19 October 2011

Ibu & Bayi: Kaitan Lemak trans dan saiz bayi


Lemak Trans ialah lemak yang dihasilkan dari proses penambahan hidrogen ke minyak tumbuhan yang dikenali sebagai proses hidrogenasi, yang menjadikan minyak tahan lebih lama. Penggunaan lemak trans dalam makanan terproses menjadikan makanan tahan lebih lama dan mengurangkan tekstur berminyak pada makanan.

Lemak trans menyebabkan peningkatan paras kolestrol darah yang lebih tinggi berbanding dengan lemak lain. Mungkin kerana penambahan hidrogen ke dalam minyak menjadikan minyak lebih sukar untuk dicerna dan membuatkan tubuh kita memproses lemak trans seperti mana lemak tepu.
Berbanding dengan lemak lain, lemak trans dianggap sebagai lemak yang paling teruk oleh pakar perubatan dan pemakanan. Tidak seperti lemak lain, lemak trans juga dikenali sebagai asid lemak trans meningkatkan paras kolestrol LDL (kolestrol Jahat) dan menurunkan paras kolestrol HDL(kolestrol Baik). Ini seterusnya meningkatkan risiko penyakit jantung, musuh utama lelaki mahupun wanita.
Dalam satu kajian yang melibatkan hampir 1400 wanita hamil, semakin banyak pengambilan lemak trans oleh wanita hamil semasa trimester kedua, semakin besar bayi yang dilahirkan. Maksud sebenar penemuan ini masih dikenalpasti dan ia tidak membuktikan lemak trans sebagai punca peningkatan saiz bayi, dan jika ia benar sekalipun, kita masih tidak dapat memastikan risiko bahaya yang berkaitan. Meskipun kesannya kurang jelas, yang pastinya ia masih dikaitkan dengan risiko penyakit.

Penyelidik merekodkan bahawa untuk setiap 1% kenaikan lemak trans bagi menggantikan karbohidrat dalam diet, menyebabkan sedikit peningkatan skor-Z bagi pertumbuhan bayi. Jadi seeloknya, ibu hamil perlu mengurangkan pengambilan lemak trans dalam diet seharian.
Produk terproses secara komersil seperti kraker, biskut dan kek serta makanan bergoreng seperti donut dan kentang goreng mempunyai kandungan lemak trans. Bahan mentega dan marjerin juga mempunyai lemak trans yang tinggi. Cara yang terbaik ialah untuk mengenalpasti kandungan lemak trans dalam label pemakanan. Pilih makanan yang tidak mempunyai lemak trans atau lemak trans kurang dari 0.5gram. Tetapi jika anda ambil makanan yang masih terdapat lemak trans yang rendah, anda mungkin mengambil lemak trans melebihi sepatutnya jika makan makanan tersebut dalam kuantiti yang banyak. Selain itu, pastikan tidak memilih makanan yang berlabel "partially hydrogenated" kerana ia adalah nama lain bagi lemak trans.

No comments:

Post a Comment