Thursday 13 October 2011

Ibu Bapa kurus, anak-anak kurus.

Kanak-kanak yang mempunyai ibu bapa kurus tiga kali ganda kemungkinan untuk menjadi kurus berbanding kanak-kanak yang mempunyai ibu bapa yang berlebih berat badan, berdasarkan kajian terbaru penyelidik UCL.


Kajian tersebut diterbitkan di Archives of Pediatrics & Adolescents Medicine, menunjukkan kaitan pengaruh keluarga yang kuat terhadap fizikal kanak-kanak. Ia berdasarkan keputusan Kaji selidik kesihatan di England, di mana data tahunan di kumpul dari penduduk. Dari tahun 2001 hingga 2006, penyelidik merekod tinggi dan berat ibu bapa serta kanak-kanak dalam 7000 keluarga, dan maklumat ini digunakan untuk mengukur Indeks Jisim Tubuh peserta. Kajian menunjukkan semakin kurus ibu bapa, semakin kurus anak-anak mereka dan begitu juga sebaliknya.

Kajian sebelum ini menunjukkan masalah obesiti dalam keluarga, sebahagiannya berpunca dari perpindahan genetik dari ibu bapa kepada anak-anak iaitu merujuk kepada peningkatan risiko adipositi atau kegemukan. Kajian menemukan hal yang sama berlaku kepada ibu bapa yang kurus terhadap anak-anak.
Ketua Pengarang, Dr Katrina Whitaker, UCL Epidemiology & Public Health mengatakan ' Kajian sebelum ini membuktikan terdapat perkaitan di antara berat badan ibu bapa dan anak-anak, tetapi ia terlalu fokus kepada masalah obesiti berbanding spektrum berat badan yang lain".
Professor Jane Wardle menambah, ' Ibu bapa sering khuatir jika anak-anak mereka kurus, tapi ia mungkin hanya kerana genetik kurus ibu bapa sendiri. Setiap gen mempunyai dua alelle. Ibu bapa yang kurus selalunya mempunyai allele yang kurus, dan seterusnya gen ini dipindahkan ke anak-anak mereka. Anak-anak yang mewarisi alelle kurus ini akan menjadi kurus secara semulajadi".
Meskipun kajian mengatakan konsep genetik atau keturunan sebagai risiko kegemukan dan sebaliknya, Ibu bapa masih bertanggungjawab menjaga pemakanan dan gaya hidup mereka serta anak-anak. Ini kerana, faktor keturunan hanyalah salah-satu faktor risiko malnutrisi (berat badan berlebihan/kekurangan berat badan). Masih terdapat banyak lagi faktor lain seperti pemakanan yang tidak seimbang, pengambilan makanan tinggi kalori, gaya hidup sedentari dan sebagainya.
Selalunya anak-anak akan makan sepertimana ibubapa mereka makan. Jika ibu masak ayam goreng, anak makan ayam goreng. Jika ayah suka tengok telivisyen di rumah atau kurang beraktiviti, anak juga mungkin akan membuat benda yang sama. Begitu juga, bagi ibu bapa yang kurang makan, anak pun akan turut sama terkena tempias kurang makan. Jadi, secara kesimpulannya, gaya hidup berkeluarga juga menjadi budaya kehidupan anak-anak, dan seterusnya menjadi punca anak menjadi kurus atau gemuk.

No comments:

Post a Comment