Friday 17 February 2012

25 Langkah Pemakanan Sihat Semasa Sibuk

Kebanyakan rakyat Malaysia yang bekerjaya gemar menikmati makanan di luar rumah. Ramai yang mencari makanan yang senang, cepat dan sedap untuk dinikmati semasa sibuk. Tidak kiralah samada makanan yang di pek siap di restauran atau 'food court', kafe pejabat, pandu lalu, tempahan 'online' dan sebagainya. Yang pasti terdapat banyak pilihan sihat di luar sana. Di bawah adalah 'rahsia kekal sihat" ketika makan di luar:

  1. Fikir dan rancang terlebih dahulu di mana anda mahu makan. Ambil kira makanan atau pilihan menu yang disediakan. Pilih restoran yang menyediakan pelbagai jenis masakan dan item pilihan.
  2. Ambil masa untuk melihat dan memilih menu. Sebahagian menu restoran juga menyediakan pilihan istimewa yang lebih sihat.
  3. Baca menu restoran dengan berhati-hati untuk mengenalpasti kandungan lemak dan kalori. Antara perkataan yang perlu dirujuk ialah panggang, bakar, renyeh, didih, stim, stew dan sebagainya.
  4. Tempah porsi makanan untuk 'regular/biasa atau untuk kanak-kanak'. Porsi makanan yang selalu dihidang direstoran selalunya lebih dari yang anda perlukan.
  5. Jika anda memilih restoran layan diri, pastikan pilihan yang anda ambil, seimbang dan berporsi kecil (1/4 karbohidrat, 1/4 protein dan 1/2 pinggan adalah sayur-sayuran). Elakkan lauk yang berlemak dan ambil kuah tanpa perlu mem'banjir'kan pinggan anda.
  6. Jangan takut untuk meminta, tetapi pastikan pesanan yang ingin dibuat ringkas. Seperti 'jangan letak mayonis pada sandwich', 'sos dihidang asing', 'hanya 1 sudu makan gula atau tanpa gula', ' nasi separuh atau suku' dan banyak lagi.
  7. Rasa lapar akan menyebabkan anda mahukan makanan 'ringan' terlebih dahulu sementara menanti makanan yang ditempah. Sebagai contoh, keropok lekor, roti, keropok ikan, kerepek, manisan dan sebagainya. Pastikan anda bersabar sedikit sebelum menantikan makanan anda sampai.
  8. Rancang menu anda untuk sehari. Jika anda merancang untuk makan malam yang 'meriah', pastikan anda ambil sarapan dan makan tengahari yang lebih ringan.
  9. Jika hidangan utama agak berat, mungkin tidak perlu minuman 'berat' seperti minuman manis cukup sekadar air kosong atau mungkin jus tanpa gula tambahan.
  10. Untuk individu yang meminum arak (haram bagi muslim dan tidak digalakkan bagi individu), hadkan alkohol yang anda ambil. Tidak lebih dari 1 minuman untuk wanita dan 2 untuk lelaki. Alkohol meningkatkan selera makan serta membekalkan kalori tanpa nutrien!
  11. Teruja dengan makanan manis, lemak berkrim? Tempah hanya satu pencuci mulut untuk dikongsi beramai-ramai. Jadi, anda tidak makan semua untuk anda seorang!
  12. Bahagikan hidangan anda. Kongsi makanan anda atau anda mungkin perlu bawa sebahagian balik ke rumah untuk dinikmati pada waktu makan seterusnya.
  13. Tingkatkan nutrien pada sandwich, nasi, mee, pasta atau capati anda dengan menambah tomato, salad, mentimun, ulam-ulaman dan sayur-sayuran lain.
  14. Anda suka makanan barat... seperti kentang goreng? kentang bakar jauh lebih sihat, lebih serat, kurang garam dan lemak, dengan syarat anda tidak hidangnya bersama dengan krim masam atau mentega.
  15. Pilih gerai snek sihat sebagai contoh gerai yang mnyediakan sandwic berbanding waffel. Pilih sandwic yang mempunyai protein serta sayur-sayuran.
  16. Terlalu banyak gerai goreng-gorengan seperti pisang goreng, keledek goreng,tempeh goreng tapi masih ada gerai yang menyajikan tauhu sumbat, buah-buahan siap potong, salad siap pek, rojak sayur dan banyak lagi.
  17. Nikmati makanan dari pelbagai etnik (untuk muslim pastikan ia halal). roti pita, kebab, fajitas, makanan cina, sushi dan masakan korea.
  18. Di bar salad, pastikan anda letakkan banyak sayuran berdaun hijau gelap, lobak merah, lada benggala dan sayur segar yang lain. kurangkan penggunaan mayonis dan 'topping' yang tinggi lemak. 
  19. Makan makanan rendah kalori terlebih dahulu. Salad, sayur-sayuran dan buah-buahan adalah antara pilihan rendah kalori. Diikuti dengan hidangan utama yang ringan.
  20. Pek makanan dari rumah, langkah mudah, jimat dan paling penting sihat! Menyediakan makanan dirumah memudahkan kita mengawal apa yang dimakan. Paling senang pek sandwic, tapi apa salahnya masak nasi,lauk dan sayur.
  21. Sediakan snek sihat dalam beg galas anda seperti epal, pear, lai dan buah-buahan lain yang senang dibawa dan tidak mudah rosak. 
  22. Sentiasa bawa air kosong dimana sahaja (letak saja dalam beg anda). Kesibukan menyebabkan kita lupa minum air dan bermalasan untuk mengambil air di pantri pejabat. Anda juga boleh bawa susu rendah lemak sebagai minuman berkhasiat.
  23. Elakkan tangan anda dari mengambil makanan ringan semasa di kedai serbaneka atau stesen minyak. Pilihan sihat seperti roti sandwic, biskut kraker mil penuh, pop corn, dan paket kekacang.
  24. Tiada pilihan sihat yang berdekatan dengan tempat kerja anda? pastikan pantri pejabat anda terdapat makanan sihat seperti yogurt rendah lemak, biskut kraker mil penuh, susu rendah lemak, buah-buahan. Atau jika perlu bawa makanan dari rumah, atau pek makanan sihat dari restoran sebelum datang ke pejabat.
  25. Sediakan juga snek sihat dalam kenderaan anda, supaya anda sentiasa dibekalkan dengan makanan sihat. Juga menghalang anda dari menyinggah di perkhidmatan restoran pandu lalu dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment