Wednesday 15 February 2012

Tip Pemakanan Sihat: Tanpa Sebarang Produk Kesihatan???

Tajuk diatas mungkin meninggalkan seribu pertanyaan di minda pembaca. Masakan tidak, tipikal pendapat rakyat Malaysia menganggap semakin banyak produk kesihatan diambil semakin sihat tubuh badan. Tidak dinafikan sesetengah produk mungkin berguna dan mungkin juga digunakan secara berlebihan. Kenapa berlebihan? Senang! Kita tidak perlukan banyak vitamin atau mineral untuk berkumpul dan mendatangkan kesan fungsi ke atas badan kita. Jadi, saranan dibawah adalah ideal pemakanan sihat serta jauh lebih murah berbanding pengambilan produk tertentu.

3 Hidangan Sehari
Makan sekurang-kurangnya tiga hidangan sehari dan rancang menu anda terlebih dahulu. Samada anda makan dirumah, pek makanan dari rumah atau makan di luar, perancangan menu harian akan membantu anda merancang menu sihat!

Hidangan seimbang
Seimbangkan hidangan dalam pinggan anda dengan porsi pelbagai jenis makanan. Separuh dari pinggan terisi dengan sayur-sayuran, suku pinggan dengan lauk-pauk seperti daging, ayam atau ikan dan suku pinggan lagi terisi dengan bijirin seperti sayur, mee, bihun, pasta dan sebagainya. Untuk melengkapkan lagi hidangan anda, tambah segelas susu kurang lemak dan sehidangan buah-buahan sebagai pencuci mulut.

Tukar Saiz Pinggan Anda
Cuba tukarkan pinggan makan yang besar kepada pinggan yang lebih kecil. Ini akan membantu anda merasa lebih puas meskipun menikmati makanan berporsi sedikit.

Nikmati makanan berkalori rendah terlebih dahulu
Mulakan sesi menjamu selera anda dengan makanan rendah kalori seperti buah-buahan, sayur-sayuran atau salad. Setelah itu, baru nikmati hidangan utama dan hidangan lain.

Fokus pada makanan Anda
Pilih tempat makan yang bersesuaian untuk menikmati makanan dan seboleh-bolehnya makanlah dirumah. Makan sambil melakukan aktiviti lain akan menyebabkan anda makan banyak tanpa disedari, seperti makan dihadapan televisyen, melayari internet dan mungkin juga membaca buku.

Berhenti sebelum kenyang.
Anda perlu tahu bila anda sudah makan secukupnya. Berhenti makan sebelum anda 'penuh'. Ia memerlukan kira-kira 20 minit untuk otak kita mendapat mesej bahawa badan kita sudah memperolehi makanan. Apabila mesej ini sampai, rasa lapar akan terhenti. Jadi, jangan makan dengan gelojoh~ nikmati makanan anda dan berilah peluang otak anda untuk dapatkan mesej tersebut.

Makan lebih banyak serat
Tingkatkan pengambilan serat melalui buah-buahan, sayur-sayuran, kekacang dan bijirin penuh. Serat akan membantu anda menahan lapar dan merasa kenyang lebih lama, dan paling penting menurunkan risiko penyakit jantung dan kencing manis.

Hati-hati dengan porsi makanan anda
Amalkan sikap prihatin terhadap porsi makanan anda. Ini menjamin strategi pengurusan berat badan anda berjalan lancar. Sedikit pertambahan atau pengurangan pada porsi bermakan perubahan pada jumlah kalori yang anda ambil. Tanpa menggunakan cawan sebagai pengukur, anda perlu anggarkan 1 cawan bijirin penuh atau 1/2 cawan nasi, pasta, mee, atau bihun. Setelah dianggarkan, cuba semak balik amaun sebenar dengan menngunakan cawan pula. Lama-kelamaan anda akan terbiasa, cubalah!

Snek sihat
Pilih snek berdasarkan kandungan kalori dan nutrien. Masukkan snek kedalam kiraan kalori harian anda dan limitkan hanya satu hidangan sekali. Rancangkan snek yang sihat bagi mengelakkan kelaparan sebelum hidangan utama. Pastikan anda membawa snek sihat di meja/pantri pejabat, beg galas atau kereta. Antara pilihan snek yang bijak ialah buah-buahan, sandwich, biskut mil penuh, yogurt rendah lemak dan banyak lagi.

Ikutilah langkah-langkah diatas~ anda mungkin tidak memerlukan sebarang produk untuk kekal sihat.
Dan jika anda mengambil sebarang produk, pastikan nutrien yang dibekalkan mencukupi.. Tanyalah Pakar!

No comments:

Post a Comment