Friday 2 March 2012

Coklat menurunkan risiko penyakit kardiovaskular dan strok

Siapa sangka coklat mampu menurunkan risiko penyakit kardiovaskular dan strok apatah lagi bila menggambarkan coklat sebagai makanan berlemak dan tinggi kalori. Dalam jurnal terbitan Massachusetts Medical Society 2011 mengatakan bahawa individu yang mengambil coklat lebih dari lima kali seminggu mengalami risiko penyakit kariovaskular dan strok yang lebih rendah.
Produk coklat mengandungi polifenol, iaitu bahan yang memberi kesan positif terhadap kardiovaskular. Berdasarkan analisa sistematik dan meta-analisis, penyelidik menilai samada terdapat perkaitan diantara pengambilan coklat dan kesan kardiovaskular.

Tujuh kajian pemerhatian melibatkan 114,000 individu dewasa (berumur lingkungan 25-93, kajian susulan 8-16 tahun). Hasil penyelidikan menunjukkan, pengambilan coklat yang tinggi (lebih dari 5 kali seminggu) berkait dengan penurunan risiko penyakit kardiovaskular dan strok yang signifikan berbanding pengambilan yang kurang. Tetapi, pengambilan coklat yang tinggi tidak menunjukkan sebarang kaitan dengan penurunan risiko kegagalan jantung.

Walaubagaimanapun, keputusan kajian ini tidak membuktikan sebab dan akibat pengambilan coklat. Tambahan lagi, pengambilan coklat yang manis secara berlebihan adalah tidak sihat. Jadi, nikmatilah coklat dalam jumlah dan kekerapan yang sederhana.
Saya sentiasa menegaskan kepentingan besederhana dalam pengambilan makanan, coklat tidak terkecuali. Ramai yang menggemari coklat, tidak mengira umur, bangsa, negara dan perbezaan yang lain. Tapi, paling baik ialah apabila kita mengambilnya secara sederhana.

Nikmatilah coklat!

No comments:

Post a Comment