Sunday 15 July 2012

Hikmah berpuasa dari sudut kesihatan

Ahlan ya Ramadhan! Setiap tahun umat islam menantikan kedatangan bulan ramadhan, bulan yang diberkahi dan penuh hikmah. Sayangnya bagi individu muslim yang menantikan kehadiran syawal melebihi kedatangan ramadhan terlebih dahulu. Usah dibicarakan mengenai hikmah ramadhan dari sudut spiritual atau rohani terutamanya bagi yang benar-benar memahami pengertian ramadhan.
Dalam surah al baqarah ayat 183 Allah s.w.t berfirman: " Wahai orang-orang yang beriman telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sepertimana telah diwajibkan keatas umat sebeluM kamu, moga kamu menjadi orang yang bertakwa" Dengan harapan, ramadhan kali ini lebih baik dari sebelumnya bukan sekadar mengejar ganjaran berlipat kali ganda bahkan hikmah yang terang mahupun tersembunyi dengan berpuasa di bulan ramadhan diantaranya manfaat ke atas tubuh badan.

 Hikmah terhadap tubuh badan terlalu banyak dan panjang untuk dihuraikan. Cukup sekadar saya memberi ulasan ringkas dengan harapan kita merasa izzah atau bangga dengan salah satu amalan yang di syariatkan Allah s.w.t. InsyaAllah. Pertamanya, mari kita sama-sama bayangkan sebuah enjin kereta, kereta adalah kenderaan gunaan harian, hari demi hari, tahun demi tahun digunakan.. Bagi pemilik yang bertanggungjawab dan peka.. Dia akan memastikan keretanya di baiki jika rosak dan lagi baik jika dilakukan "maintainance" bagi mencegah kerosakan yang lebih teruk. Sepertimana enjin kereta, sistem tubuh badan yakni sistem penghadaman, sistem aliran darah, sistem hormon yang setiap satu saling berkait. Sistem tubuh kita tidak pernah berhenti menjalankan tugas masing-masing. Setiap sistem, organ, tisu dan sel menurut sunnatullah atau ketetapan Pencipta, sejak dari kita dalam rahim ibu sehingga kita dewasa.
Demikian, berpuasa adalah salah satu amalan untuk membaiki sistem tubuh sekurang-kurangnya setahun sekali. Prof.Bruce copen dalam buku 'Diet and Nutrition' ada memberi huraian bahawa jika sesuatu enjin hendak dibaiki, mestilah enjin perlu dihentikan terlebih dahulu bagi memudahkan mekanik melakukan kerja pembaikian. Uniknya, badan manusia bukan berhenti sepertimana enjin, kerana badan juga mempunyai mekanisma membaik pulih selaku mekanik. SubhanaAllah, Allah s.w.t menciptakan sistem badan kekal berfungsi meski tanpa bahan bakar yakni makanan.

 Semasa berpuasa, tiada makanan mahupun minuman masuk ke dalam sistem badan. Ketika inilah, saluran dapat dibersihkan. Tukang cuci, tukang vakum n tukang-tukang yang lain akan keluar dan menjalankan proses pembersihan atau nyahtoksik. Hikmah puasa disini, ialah kita membolehkan sistem badan kita berehat dan membaik pulih setelah penat bekerja. Proses nyahtoksik atau pembuangan toksin berbahaya hasil dari amalan pemakanan atau kehidupan seharian akan dibuang ketika berpuasa. Selain dari toksin, penyakit yang melibatkan penghasilan mukus berlebihan seperti asma, selesema, resdung dan sebagainya akan berkurangan hasil dari proses membaik pulih. Malah, penyakit yang melibatkan lebihan sebatian atau bahan seperti kalsium, purin terutama pada bahagian otot, tulang dan sendi juga berkurang.

 Lagi, bagi penggemar "masakan tiga rasa" iaitu paras gula, kolestrol dan tekanan darah tinggi juga akan terkawal semasa berpuasa. Terdapat satu persidangan di casablanca yang melibatkan 50 kajian berkaitan amalan berpuasa menyimpulkan bahawa amalan berpuasa sama sekali tidak memudaratkan orang yang sakit. Bahkan, berpuasa seharusnya menjadi salah satu saranan dalam langkah perawatan penyakit terutamanya penyakit kencing manis tahap ringan ke sederhana, stabil dan tanpa insulin, pesakit obes, darah tinggi dan lain-lain berkaitan. Tetapi dikecualikan bagi pesakit kencing manis yang tidak stabil, penyakit kronik, dan batu karang yang sememangnya memudaratkan jika berpuasa.

 Kenapa bulan puasa seharusnya menjadi bulan yang membantu dalam pengurusan berat badan bukan sebaliknya? Satu, bulan ramadhan seharusnya menyebabkan pengambilan kalori harian hanya 2 per 3 dari keperluan harian. Pengurangan kalori akan membenarkan proses pembakaran lemak berlaku bagi menggantikan penghasilan tenaga semasa berpuasa. Kadar metabolisma juga akan menurun semasa berpuasa kerana badan perlu menyesuaikan sistem dalam situasi berpuasa. Jadi, ironinya bagi orang yang makan berlebihan pada satu masa yakni sahur, berbuka dan mungkin moreh, mereka akan menyimpan lebih lemak akibat ketidak seimbangan jumlah kalori berbanding dengan kadar metabolisma, Apabila berpuasa, makanan sewaktu sahur akan dibakar menjadi tenaga terlebih dahulu kemudian simpanan glikogen dan lemak akan digunakan bagi menghasilkan tenaga bagi aktiviti harian. Disini, kita sepatutnya akan membakar sejumlah lemak secara berperingkat dan bermanfaat untuk penurunan berat badan.Bahkan, proses mobilisasi lemak juga akan membawa keluar sekali toksin yang melekat pada lemak.

Seterusnya, hikmah lain ialah saiz perut akan mengecil semasa berpuasa akibat ketiadaan makanan atau minuman. Jadi, seharusnya bulan puasa iaitu bulan mengawal nafsu juga menjadi bulan untuk kita konsisten dalam melestarikan matlamat menguruskan badan. Kerana selepas bulan puasa,perut masih mengecut dan kecenderungan untuk makan berlebihan akan kurang. Semua ini dengan satu syarat, iatu makan seimbang dan sederhana. Bukan sampai kenyang, biasa kita mendengar sepertiga untuk makanan, sepertiga untuk minuman dan sepertiga lagi untuk pernafasan. Jika keseluruhan perut dipenuhi makanan, hilanglah hikmah pada kesihatan melainkan sedikit sahaja.

 Kesimpulannya, terlalu banyak hikmah berpuasa ke atas kesihatan samada dalam pencegahan penyakit mahupun perawatan penyakit. Tetapi satu yang pasti, kita berpuasa kerana diwajibkan ke atas kita berpuasa, janganlah kita niatkan puasa kerana hendak kurus atau mahukan kelebihan-kelebihan terhadap kesihatan semata. Hikmah adalah janji Allah s.w.t kepada kita, itulah sunnatullah bagi orang yang mengikuy syariat Allah s.w.t. Terang lagi jelas dalam surah yunus " Allah tidak menganiayai kita, bahkan kitalah yang menganiyai diri sendiri". Moga dengan penjagaan makanan semasa ramadhan akan menggiatkan ibadah kita dibulan berkah ini dan bulan-bulan mendatang. InsyaAllah Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment