Tuesday, 15 November 2011

Saranan Pemakanan Bayi (0-6 bulan)

Dari kelahiran hingga usia 4 bulan

4-6 bulan pertama, bayi hanya memerlukan susu ibu atau susu formula yang bernutrisi lengkap. Bayi menyusu badan memerlukan penyusuan 8-12 kali sehari (setiap 2-4 jam) atau mengikut permintaan bayi. Pada usia 4 bulan, penyusuan mungkin akan berkurangan ke 4-6 kali sehari tetapi jumlah susu yang diterima akan bertambah di setiap sesi penyusuan.
Bayi yang menerima susu formula memerlukan penyusuan 6-8 kali sehari, 2-3 oz sekali untuk bayi baru lahir bagi mendapatkan 16-24 oz sehari. Seterusnya, jumlah susu perlu ditingkatkan ke 6-8 oz sehari.
Jangan beri madu kepada bayi kerana ia mungkin mengandungi spora pengakibat botulism. sistem pertahanan bayi masih belum matang untuk melawan penyakit ini.
walaupun bayi tidur sepanjang malam, bayi mungkin perlu dikejutkan untuk penyusuan jika bayi kekurangan berat badan dan tidak mendapat penyusuan maksima di waktu siang. 

Usia 4-6 bulan

Pada usia 4-6 bulan bayi memerlukan 28-45 oz susu formula, dan selalunya bayi pada usia ini sudah bersedia untuk menerima makanan pepejal. Tetapi pemberian makanan pepejal semasa bayi belum bersedia secara fizikal akan mendedahkan bayi kepada risiko tercekik. 
Terdapat beberapa tanda perkembangan yang menunjukkan bayi sudah bersedia untuk makan:
  •  Berat badan dua kali ganda berat lahir.
  • Bayi sudah mampu mengawal otot kepala dan leher.
  • Bayi boleh duduk tanpa bantuan.
  • Bayi sudah mula menunjukkan keengganan untuk makan seperti mengalihkan kepala atau menutup mulut.
  • Bayi menunjukkan minat terhadap makanan yang dimakan orang lain.
Mulakan pemberian makanan pepejal seperti bijirin nasi bayi diperkaya dengan zat besi yang dicampur dengan susu ibu atau formula. Makanan yang disediakan hendaklah cair dan semakin pekat bergantung kepada penerimaan bayi.
  •  Pada awalnya, berikan 1 atau 2 sudu makan bijirin (sukatan kering sebelum di campur dengan susu) 2 kali sehari.
  • Sukatan ditambah ke 3-4 sudu makan secara berperingkat-peringkat.
  • Bijirin tidak boleh diberi melalui botol kecuali atas nasihat doktor atau pakar pemakanan.
 Setelah bayi menerima bijirin nasi secara rutin, anda boleh cuba untuk memberi jenis bijirin diperkaya zat besi yang lain. Perkenalkan bijirin satu jenis seminggu bagi mengenalpasti reaksi alahan.

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget